طبق تحقیقاتی که من انجام دادم 70 درصد مردم هزینه زیادی رو بابت حفر چاه آب به هدر داده اند. زیرا اصلا نمی دانند که چیزی به اسم دستگاه تشخیص آب زیرزمینی وجود دارد!

 این مقاله به شما کمک می کند تا متوجه شوید، دستگاه تشخیص آب زیرزمینی، تا چه اندازه در تعیین مکان چاه آب موثر است. قطعا این کار اطمینان شما را در حفاری افزایش می دهد و از هدر رفت هزینه ی گزاف جلوگیری خواهد کرد. با من همراه باشید:

دستگاه تشخیص آب زیرزمینی چه کمکی به شما می­ کند؟

دستگاه تشخیص آب زیرزمینی به شما کمک می­ کند تا بهترین نقطه زمین از نظر میزان و عمق آب زیرزمینی رو متوجه شوید. اکتشاف چاه آب در کشور به ندرت انجام می­ شود و این هم به دلیل آگاهی پایین بسیاری از مردم در این زمینه است.

قطعا اینکه بدونین بهترین نقطه برای حفر چاه آب کجای زمین شماست مزایایی برای شما خواهد داشت. مهمترین مزایای آن این است که با زمان کمتر، هزینه کمتر ودقت بیشتر به نتیجه مطلوب تری برسید.

دستگاه های تشخیص آب زیرزمینی چگونه آب را پیدا می کند؟

دستگاه­­ های تشخیص آب زیرزمینی متفاوت هستند ولی رایج ترین و بهترین دستگاه ­های مورد استفاده در ایران، دستگاه الکترومغناطیس و ژئوالکتریک می­ باشد. دستگاه الکترومغناطیس بر اساس طول موج مشخص از آب زیرزمینی به تشخیص بهترین محل از نظر قدرت، حجم آبدهی و عمق لایه آبدار می­ پردازد. توصیه میکنم مقاله شناسایی آب زیرزمینی با دستگاه الکترومغناطیس را نیز بخوانید. دستگاه ژئوالکتریک بر اساس مقاومت لایه­ های زمین در تشخیص جنس لایه­ ها و همچنین سطح برخورد با لایه آبدار کمک می ­کند.

دستگاه تشخیص آب زیرزمینی

بهترین دستگاه­ های­ مربوط به تشخیص آب زیرزمینی در ایران

قبل از اینکه در مورد بهترین روش یا دستگاه­ تشخیص آب زیرزمینی صحبت کنیم، باید بگیم که روش ­ها و دستگاه­ های موجود در ایران و دنیا هیچ کدوم بدون خطا و اشتباه نیستن، این هم به دلیل وجود عوامل مختلف تاثیر گذار مثل خطای انسانی، عوامل زمینی و زیرزمینی، خشکسالی­ های شدید و بسیاری از عوامل دیگر است.

دستگاه الکترومغناطیس و ژئوالکتریک مکمل یکدیگر هستند و بهتر هست که همراه با هم استفاده شوند، چون اینکار دقت شناسایی را بالاتر می برد. این مطلب به این معنی نیست که دستگاه الکترومغناطیس یا ژئوالکتریک به تنهایی توانایی کشف چاه آب را ندارند، به این معنی است که استفاده از هر دو دستگاه نتیجه بهتری خواهد داد.

خب پس دلیل اینکه از دستگاه شناسایی آب زیرزمینی استفاده کنیم رو متوجه شدین؟

به طور خلاصه حفاری با روش­ های تشخیص آب زیرزمینی ،خطای کمتری نسبت به شانسی حفاری کردن در زمین شما دارد. چون وقتی شما محلی رو بدون شناسایی کردن انتخاب می­ کنید، احتمال به آب رسیدن اون نقطه 50:50 هست ولی وقتی از دستگا­ه­ های تشخیص آب زیرزمینی استفاده شود با اطمینان بیشتری حفاری می­ کنید.

با اینکار شما متوجه خواهید شد که کجای زمین شما دارای کمترین مقدار آب و کدام قسمت زمین شما بیشترین و بهترین حجم آب زیرزمینی رو داراست.

بیاین با یه مثال تفاوت حفاری شانسی و حفاری با استفاده از دستگاه تشخیص آب زیرزمینی رو بررسی کنیم:

زمین زیر محدوده زمین یکی از متقاضیان آب زیرزمینی در یک منطقه صنعتی می باشد.

زمین شناسایی آب

نقاط قرمز رنگ در تصویر بالا نقاطی بودند که مالک زمین قصد حفاری در آن نقاط را داشت. یکی از نقاط قرمز رنگ در زمین مورد نظر، قبل از شناسایی با دستگاه تشخیص آب زیرزمینی تا عمق 15 متری حفاری شده بود، که هیچ نتیجه ­ای در بر نداشت. این نقاط بر اساس احتمال 50:50 و بدون نظر کارشناسی بود. در صورتی که پس از تماس با کارشناس آب زیرزمینی، ابتدا کل محدوده زمین بررسی شد و متوجه نتیجه جالبی بر خلاف نظر مالک زمین شدیم. نتیجه دستگاه­ های ما نشان داد که هیچ کدام از نقطه­ های مالک زمین دارای لایه آبدار نیست و تنها یک نقطه دارای لایه آبدار می ­باشد که در عکس زیر با رنگ زرد بر روی یک خط آبی که نشان دهنده جهت جریان آب زیرزمینی است مشخص شده است.

پروژه شناسایی آب زیرزمینی

پس از حفاری بر روی نقطه مورد نظر تا عمق 18 متری، بهترین نتیجه از نظر میزان آبدهی حاصل گردید که نتیجه آن را در فیلم زیر می توانید ببینید.

حفاری نا آگاهانه در سنگ های سخت، کار بسیار اشتباهی است. ولی شما تصور کنید که مالک مورد نظر بدون کارشناسی، مجددا اقدام به حفاری نقاط مد نظر بعدی می کرد. نتیجه این حفاری های نا آگاهانه فقط منجر به هدر رفت هزینه این شخص می شد. در نهایت به این نتیجه رسیدند که باید از کارشناس متخصص و دستگاه تشخیص آب زیرزمینی استفاده کند.

هنوز هم بسیاری از مردم بدون استفاده از دستگاه تشخیص آب زیرزمینی اقدام به حفر چاه آب می­کنند که نه تنها نتیجه مطلوبی به همراه ندارد بلکه هزینه هنگفتی را بر گردن مالک زمین می گذارد.